Jesteś tutaj: IUMW Strona główna Kierunki Dla rodziców Czego matki powinny nauczyć chłopców w dzieciństwie

Czego matki powinny nauczyć chłopców w dzieciństwie

1. Inteligencji emocjonalnej (empatii, radzenia sobie ze złością, zdolności do odroczenia gratyfikacji itd.) oraz miłości – poprzez okazywanie mu empatii, cierpliwości i miłości oraz modelowanie właściwych zachowań

Reagowanie szybko i adekwatnie – z dobrą wolą, zrozumieniem, troską, czułością - na płacz, lęki, niepokój chłopca, nadaktywność, błędy, a nawet złe zachowanie, które chłopcu czasem trudno jest opanować  (vide: wywiady z Rossem Campbellem, z Jean Liedloff;  ksążki: Anthony Rao – Tacy są chłopcy; Michael Winterhoff – Twoje dziecko nie musi być tyranem).

UWAGA -   dzieci nie umieją odroczyć gratyfikacji, gdy często je zawodzimy – doświadczenie mówi im, że lepiej szybko dostać mniej, niż czekać na ew. większą korzyść w późniejszym czasie. Niestety te dzieci nie wychodzą dobrze na takiej strategii. Do refleksji dorosłych. 
(Daniel Goleman – Inteligencja emocjonalna)

 

2. Radości, optymizmu - Mama może sprawić, by chłopiec miał RADOSNY MÓZG

Lubimy ludzi radosnych i optymistycznych, unikamy ponuraków. Tymczasem mały chłopiec, który jest znacznie bardziej wrażliwy niż dziewczynka, jest często przez rodziców traktowany twardo i bez empatii, ponieważ boją się wychować „zniewieściałego mężczyznę”. To zabija w nim pokłady empatii i miłości oraz podcina jego zdrowie emocjonalne. 
(vide: Michael Thompson i Dan Kindlon – Sposób na Kaina)


3. Swobody językowej i myślenia

Poprzez częste i wyraźne mówienie do chłopca, twarzą w twarz, unikanie wożenia dziecka w wózku tyłem od opiekuna (w tej pozycji nie słyszy ono wyraźnie języka i objaśnień, nie widzi mimiki i gestykulacji dorosłego, nie buduje więzi ani umiejętności językowych), poprzez objaśnianie czynności – np. przy gotowaniu, czy sprzątaniu, - którym dziecko może się przyglądać np. z fotelika, poprzez  czytanie mu od urodzenia (zacząć można też w każdym późniejszym momencie) oraz zachęcanie go do mówienia i myślenia poprzez zabawy, zadawanie pytań, proszenie, by coś pokazywał, wymyślał rozwiązanie problemu lub inne zakończenie lektury etc., demonstrowanie własnym przykładem (ważne: obojga rodziców), że czytanie, rozmowa, myślenie, refleksja są w życiu ważne i spajają rodzinę.

 

4. Samodzielności  

Matki mają pokusę wyręczania chłopców, bo same wszystko zrobią szybciej i lepiej. Oczywiście, ale wychowają bezradnych i niesamodzielnych chłopców, którzy przez resztę życia będą potrzebować i oczekiwać obsługi i decydowania za nich. Uczmy chłopców, na początku pomagajmy im, ale nie wyręczajmy w czynnościach, które już opanowali, nawet niedoskonale - potrzebują długiej praktyki. Chłopiec jest dumny z tego, co potrafi sam zrobić – nie odbierajmy mu tej dumy, nie krytykujmy, chwalmy za samodzielność. Przykłady czynności i zachowań, które chłopiec powinien opanować i wykonywać sam (ich nauczenie może zająć wiele lat!):

- Samoobsługi

- Podejmowanie rozsądnych decyzji  

- Nieuleganie presji rówieśników, mody, reklam

i różnych innych ważnych rzeczy…


A czego powinni chłopców nauczyć ojcowie? 

 

O tych i wielu innych sprawach związanych z wychowaniem chłopców, rozumieniem ich sposobu  postrzegania i przeżywania świata dowiecie się na kursie on-line „Wychowywanie chłopców:
http://www.iumw.pl/kurs-wychowywanie-chlopcow.html

Biuletyn IUMW